Kampanje: Støtte til utbedring av ditt fjernvarmeanlegg
Om du er pålagt å utbedre ditt anlegg er det fordi anlegget ditt ikke fungerer etter Statkrafts tekniske bestemmelser iht. leveringsbetingelser.
Når kundens anlegg ikke fungerer, blir det dårlig avkjøling av fjernvarmevannet og det må sirkulere mye fjernvarmevann for å levere nødvendig energi. Er det flere anlegg hos kunder i samme område som fungerer dårlig, kan vi få problemer med å levere nok varme til alle kunder. Det er derfor vi har våre tekniske bestemmelser.
Du er selv ansvarlig for drift og vedlikehold av din kundesentral men Statkraft varme vil veilede og støtte deg.
Vi i Statkraft Varme ønsker å bidra til et kundeløft slik at du kan utbedre ditt kundeanlegg og du kan dermed drifte ditt anlegg mer energibesparende, økonomisk og forsvarlig. Om alle kunder drifter og vedlikeholder sine anlegg godt, vil vi øke kapasiteten i fjernvarmenettet og dermed bidra til mer energieffektiv og miljøvennlig produksjon av varme. Derfor kjører vi nå en kampanje mot kunder med behov for utbedring:
Statkraft varme dekker 10% av utbedringskostnad
*Maksimalt støttebeløp kr. 10 000,- Det utbetales ikke støttebeløp under kr. 500.-
Du er berettiget støtte dersom du:
- Har mottatt brev fra Statkraft Varme via post/epost om pålegg til utbedring av anlegg
- Dokumenterer utbedring ved å sende inn faktura fra rørlegger, samt utfylt og signert sjekkliste til kundeservice@statkraftvarme.com innen fristen som er kommunisert i brev om pålegg til utbedring
- Statkraft kan verifisere, basert på data fra fjernvarmemåler, at anlegget fungerer etter våre tekniske bestemmelser
- Du er husholdningskunde eller privat foretak
Støtten utbetales via fjernvarmefakturaen.
Spørsmål og svar om utbedring av kundesentraler
Statkraft jobber kontinuerlig med modernisering og energieffektivisering av fjernvarmenettet. Et av flere viktige tiltak er analyse, tilsyn og oppfølging av kundenes varmeanlegg. På grunn av dette har flere av våre kunder fått brev med pålegg om utbedring av kundeanlegget fra oss i Statkraft. Gjelder dette deg? Her er ofte stilte spørsmål og svar vedrørende pålegg om utbedring av kundeanlegg:
Som fjernvarmekunde til Statkraft er det du som eier ditt kundeanlegg og dermed du som står ansvarlig for kostnader av å drifte og utbedre anlegget. I din kundeavtale med oss er begge parter, både Statkraft og du som fjernvarmekunde, forpliktet etter Statkrafts leveringsbetingelser. Etter disse betingelsene har fjernvarmekunden drift og vedlikeholdsansvar for innomhus fjernvarmerør, kundesentral og varmeanlegg og dette skal driftes i henhold til Statkrafts tekniske bestemmelser. Når du har fått et brev fra Statkraft om at en utbedring av ditt anlegg er nødvendig, er dette fordi anlegget ditt ikke fungerer etter tekniske bestemmelser.
Tekniske bestemmelser er bestemmelser for kundesentraler og innvendig røranlegg i som er tilknyttet Statkrafts fjernvarmeanlegg. Tekniske bestemmelser setter tekniske spesifikasjoner og krav til fjernvarmekundenes innvendige røranlegg og kundesentral. Hensikten med kravene i tekniske bestemmelser er at ditt kundeanlegg skal fungere og være trygt og sikkert å bruke. Derfor setter de krav til blant annet hvilket trykk og temperatur anlegget ditt skal tåle.
Støttebeløpet utbetales over fjernvarmeregningen. For å kvalifisere til støttebeløp må du innfri følgende kriterier:
- Ha mottatt brev fra Statkraft via post/epost om pålegg til utbedring av anlegg
- Dokumenterer utbedring ved å sende inn kopi av faktura fra rørlegger, samt utfylt og signert sjekkliste til kundeservice@statkraftvarme.com innen fristen som er kommunisert i brev om pålegg til utbedring
- Statkraft kan verifisere, basert på data fra fjernvarmemåler, at anlegget fungerer etter våre tekniske bestemmelser
Du er husholdningskunde eller privat foretak
Registrer saken din hos oss via: kundeservice@statkraftvarme.com, eller via telefon. Vi kan sjekke om dette er et problem som har vart over tid eller er en nyoppstått sak og veilede deg videre.
Kanskje du allerede har gjort en utbedring tidligere i år som vi ikke har fanget opp, eller det er særskilte forhold som gjør at anlegget har fungert dårlig over en kortere periode. Ta kontakt med Statkraft via kudneservice@statkraftvarme.com, gjerne med dokumentasjon, og vi vil undersøke videre.
Dersom du er uenig i våre leveringsbetingelser eller mener de er urimelige ta gjerne kontakt med oss. I dette tilfellet har du også mulighet til å klage til NVE.
Enhver som er pålagt å tilknytte seg fjernvarmeanlegg etter plan- og bygningsloven §27-5, har rett å klage til konsesjonsmyndigheten over priser og andre leveringsvilkår.
Det er dermed NVE som behandler klagen din i henhold til energiloven. NVE beskriver på sine nettsider hvordan du kan gå frem for å klage.
I første brev om pålegg til utbedring av fjernvarmeanlegg opplyser vi om at dersom anlegget ikke utbedres, kan Statkraft, i henhold til leveringsbetingelsene, utbedre anlegget for kundens regning eller stenge anlegget.
Ønsker du å klage på pålegg om utbedring, se eget spm.
Dersom du og naboene dine er i samme borettslag/sameie eller av andre grunner har anlegg som er bygget samtidig, kanskje også med samme leverandør og montør er det ikke usannsynlig at et problem med et kundeanlegg er gjennomgående for nabolaget. Om vi ser at flere anlegg i samme gate/område alle leverer høy returtemperatur prøver vi å sende ut pålegg til utbedring samlet.
Likevel kan det være tilfellet at ditt kundeanlegg ikke leverer i.h.t tekniske bestemmelser, men naboen din sitt anlegg gjør det, selv om anlegget ble bygget samme år og dere kjøpte samme modell kundesentral. Det er flere faktorer som spiller inn her: kanskje har naboen utført en utbedring tidligere, kanskje har anlegget vært driftet bedre over tid, eller kanskje har en komponent hos deg blitt ødelagt og samme komponent fungerer fortsatt hos naboen.
Støttebeløpet utbetales over fjernvarmeregningen. For å kvalifisere til støttebeløp må du innfri følgende kriterier:
- Ha mottatt brev fra Statkraft via post/epost om pålegg til utbedring av anlegg
- Dokumenterer utbedring ved å sende inn kopi av faktura fra rørlegger, samt utfylt og signert sjekkliste til kundeservice@statkraftvarme.com innen fristen som er kommunisert i brev om pålegg til utbedring
- Statkraft kan verifisere, basert på data fra fjernvarmemåler, at anlegget fungerer etter våre tekniske bestemmelser
Du er husholdningskunde eller privat foretak
Det er tre grunner til at Statkraft retter fokus på kundenes anlegg: HMS, Klima/Miljø og Økonomi.
Økonomi:
Du har sikkert hørt mye om at vi må avlaste strømnettet for å unngå fordyrende investeringer for å øke kapasiteten. På samme måte som strømnettet, finnes det et fjernvarmenett under bakken i Trondheim. Hvis vi tenker ren økonomi, er det lønnsomt for Statkraft å knytte flest mulig kunder på fjernvarmenettet uten å utløse behov for å øke kapasiteten og investere i mer fjernvarmenett. Dette er økonomisk for deg som fjernvarmekunde (fordi det holder fjernvarmeprisen nede) - og det er også samfunnsøkonomisk fordi vi avlaster strømnettet og utnytter overskuddsenergi. I motsetning til strømnettet har du som fjernvarmekunde en direkte innvirkning på kapasiteten i fjernvarmenettet. Dersom ditt anlegg fungerer godt, og henter ut mye energi fra vannet som sirkulerer i nettet kan man supplere flere kunder med samme kapasitet. Du lurer kanskje på hvordan akkurat ditt anlegg kan oppnå en slik effekt? Kort forklart: leverer anlegget ditt en lav returtemperatur, utnytter anlegget energien i fjernvarmenettet effektivt.
Klima/ Miljø:
Trondheim er det mellom 70-80% av energikildene benyttet i fjernvarmeforsyningen i kategorien "Gjenvunnet varme". Dette er en prosent vi ønsker å øke. Veien til dette målet innebærer å senke temperaturen i fjernvarmenettet - både ut fra produksjonsanleggene og returtemperaturen fra fjernvarmekundenes anlegg. I dag utnytter vi overskuddsvarme med høy temperatur, i fremtiden ønsker vi å inkludere Trondheims små og store kilder til overskuddsvarme, også de med lavere temperatur. Et eksempel på dette er kjølemaskiner; dagligvarer bruker kjølemaskiner til kjølerom og frysere. I dag utnyttes ikke overskuddsvarmen fra disse maskinene - vi får det rett og slett ikke til med temperaturnivået i fjernvarmenettet. Om fjernvarmekundene leverer lav returtemperatur kan vi levere lavere turtemperatur - uten at dette påvirker virkningsgraden. Slik kan fjernvarmekundene bidra til at stadig mindre overskuddsenergi kastes bort i Trondheim. Det skal dessuten ikke så mye til - overholder du Statkraft varmes tekniske bestemmelser når du drifter og vedlikeholder anlegget har du et velfungerende, klimavennlig anlegg.
HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet):
De tekniske bestemmelsene til Statkraft eksisterer ikke bare for å sikre god samfunnsøkonomi eller klimavennlig varme, de er der også for å sikre at ditt kundeanlegg overholder krav til HMS. Derfor setter de krav til trykk, temperatur, materialkvalitet og sikring av elektriske komponenter. Kundeanlegg befinner seg i hus og bygg hvor våre kunder jobber og bor, derfor er det viktig for Statkraft at anleggene driftes og vedlikeholdes for å opprettholde god sikkerhet.
Fjernvarme utnytter overskuddsenergi i samfunnet, kortreist energi som ellers ville gått til spille. I Trondheim er det mellom 70-80% av energikildene benyttet i fjernvarmeforsyningen i kategorien "Gjenvunnet varme". Det mest gjenkjennelige eksempelet på dette er avfallsforbrenningsanlegget vårt på Heimdal hvor overskuddsvarmen fra avfallsforbrenningen sendes ut på fjernvarmenettet. Trondheim er en by i vekst, da blir det stadig viktigere at energien som skal gi oss varme i hus og bygg, snøfrie gater er miljøvennlig og kostnadseffektiv. Energien vi bruker til oppvarming bør også avlaste strømnettet slik at vi kan unngå dyre investeringer for å øke kapasiteten.
Fjernvarme er sunn fornuft: om vi gjenbruker overskuddsenergien vil dette gi fordeler for miljøet og lommeboken.
Høy returtemperatur på ditt fjernvarmeanlegg gjør at du som fjernvarmekunde utnytter energien Statkraft leverer på en lite effektiv måte. Du mottar riktig nok varmen du trenger for å opprettholde en god temperatur i bygget eller på tappevannet, men Statkraft må pumpe mer vann gjennom fjernvarmenettet for å gi deg denne varmen. Dette vil resultere i en høyere fjernvarmeregning, dersom du er kunde med volumtarriff. Høye temperaturer fører også til økt slitasje på komponentene i anlegget ditt. Dermed reduseres levetiden til enkelte komponenter og de må byttes ut oftere enn nødvendig.
Fjernvarmenettet i Trondheim ble bygget i 1986 og dekker i dag 30% av byens oppvarmingsbehov. Teknologien og samfunnet rundt fjernvarmen så annerledes ut på 1980-tallet enn det gjør i dag. Fjernvarmenettet ble bygget for å varme opp og distribuere vann med en temperatur på 120 grader. Dette var en tid hvor eksisterende energikilder var fokusert på olje og gass og det var normalt med lokale, fossilt fyrte varmesystemer. Fjernvarmenettet var bygget rundt denne teknologien og tok ikke hensyn til energieffektivitet eller de tilgjengelige, fornybare energikildene vi har i dag.
Siden den tid har utviklingen av lavtemperatur fjernvarmesystemer vist seg å være mer energieffektivt og miljøvennlig. I Statkraft satser vi derfor på å redusere turtemperaturen i fjernvarmenettet til 95 grader. Fordelene med dette er mange, blant dem har vi:
- Mulighet til å utnytte mer overskuddsvarme, som i dag går til spille
- Redusere varmetap i distribusjonsnettet
- Sikre at flere kunder kan koble seg på fjernvarmenettet uten å investere i ny kapasitet
- Avlaste strømnettet for å redusere behov for investering i strømnett
- Legge til rette for integrasjon av fremtidige, fornybare varmekilder
Tekniske bestemmelser
Som utbygger av anlegg som er tilknyttet fjernvarme, er det du som har ansvaret for å følge alle de tekniske bestemmelsene.
Les mer